Papua og Dykning i Raja Ampat


































































Efter en enkelt dag tilbage på Bali tog vi igen til indenrigslufthavnen, denne gang for at flyve til Sorong på Vest Papua (den indonesiske del af øen Papua). Fra lufthavnen tog vi til færgehavnen hvor vi først skulle betale gebyr til marineparken, hvorefter vi tog færgen til Waisai (gateway til dykkerparadiset Raja Ampat). I Waisai skulle vi igen betale et meget dyrt gebyr (vores lommer bliver lettere og lettere), derefter skulle vi med en meget dyr speedbåd i omkring 1,5 time, til vores resort på øen Mansuar. På Mansuar fik vi vores værelse, der var godt nok ikke lige noget strøm. I restauranten blev der serveret fish and chips. Man kan ikke selv vælge hvad man får at spise, man møder bare op og så spiser man, hvad der bliver serveret (og det gør man, for man er meget sulten efter lange dage på vandet). På “resortet” er der kun strøm mellem cirka 18:30 og 06:30, og der er kun wifi i restauranten. Det ligger meget afsides, og er omgivet af tæt jungle, og lige foran ligger havet. Ingen steder at tage hen for at købe lidt snacks eller sodavand.
På vores første dag startede vi ud med at snorkle lidt, her blev vi med det samme mødt af en stærk strøm, strømmen hersker over det meste af Raja Ampat, og det var derfor nødvendigt at vi lærte den lidt at kende. Da vi snorklede mødte vi to sort tippede rev hajer. Senere tog vi på vores første dyk. Vi valgte at starte med et shore dive på hus revet. Der var lidt strøm, men det var en god start. Revet var utrolig smukt og fuld af liv, så mange fisk alle vejene, og vi mødte hajerne igen. Resten af dagen slappede vi af og forsøgte at holde varmen ud indtil airconditionen blev tændt 18:30. Om aftenen planlagde vi morgendagens dykning. Vi planlagde at dykke på det dive site, i verden, hvor der er spottet flest fiskearter på ét enkelt dyk.























